تحصیلات تکمیلی علوم قرآن و حدیث

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث

گرایش های علوم قرآن و حدیث

https://haafezoon.ir/wp-content/uploads/2020/10/%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-1.pngمشاهده منابع علوم قرآن و حدیث

 

در دانشگاه ‌های ایران برای رشته علوم قرآن و حدیث، گرایش ‌های مختلفی تدریس می‌شود. در ادامه برخی از گرایش ‌های معروف این رشته در برخی از دانشگاه ‌های ایران را معرفی می‌کنیم و به معرفی رشته علوم قرآن و حدیث می‌پردازیم. اگر دفترچه کنکور ارشد را دیده باشید، رشته علوم قرآن و حدیث شامل گرایش های متعددی می باشد که در این مقاله مختصرا آن‌ها را معرفی خواهیم نمود.

معرفی رشته علوم قرآن و حدیث

رشته علوم قرآن و حدیث یکی از رشته ‌های علوم اسلامی است که به مطالعه و تحقیق در حوزه قرآن و حدیث می‌پردازد. این رشته به دانشجویان امکان می‌دهد تا عمیقاً به تفسیر و فهم معانی قرآن کریم و نیز بررسی و بررسی روایات و حدیث‌ های پیامبر اسلام (ص) بپردازند.

در رشته علوم قرآن و حدیث، دانشجویان به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • تفسیر قرآن: مطالعه و تحلیل معانی قرآن کریم، بررسی مباحث مرتبط با تاریخچه تفسیر، منابع تفسیر، روش ‌های تفسیر و تحلیل متون قرآنی.
  • علوم حدیث: بررسی روایات اسلامی و حدیث ‌های پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع)، شامل مباحث مرتبط با منابع حدیث، تحلیل و نقد روایات، علل روایات و مسائل مرتبط با علوم حدیث.
  • علوم قرآن: بررسی علوم مرتبط با قرآن کریم، شامل قرائت، نحو و بلاغت قرآنی، علوم بیان و توضیح مفاهیم قرآنی.
  • تاریخ اسلام: بررسی تاریخ اسلام و رویدادهای تاریخی مرتبط با زمان حیات پیامبر اسلام (ص) و دوران پس از ایشان، شامل فتوحات اسلامی، سیر و سلوک ائمه اطهار (ع) و مسائل تاریخی مرتبط با اسلام.
  • علوم معارف اسلامی: بررسی مفاهیم و مباحث معارف اسلامی، شامل معرفت ‌شناسی، اخلاق اسلامی، فلسفه اسلامی، اصول و منطق دینی و مسائل فلسفی و معرفتی مرتبط با دین اسلام.

قبل از معرفی رشته ها توجه شما را به چند نکته جلب می نمائیم:

بسیاری از رشته های زیر دو اسم هستند با یک محتوا. لذا اگر در مواردی به نظرتان آمد برای دو عنوان رشته یک توضیح وجود دارد تعجب نکنید.

 منظور از کد ضریب چیست؟

باید بدانید که رشته علوم قرآن و حدیث 3 رکن اصلی دارد:

  • علوم قرآن
  • علوم حدیث
  • تفسیر

این یعنی آنکه این رشته در 3 گرایش اصلی خود نمائی می کند. به همین خاطر در دفترچه امسال در یک کار منطقی و حساب شده ای 4 «کد ضریب» برای گرایش های این رشته تعریف شده است:

  1. کد ضریب 1 : بدون گرایش خاصی است. واحد هایش تقریباً  نسبت برابری بین مواد درسی سه گانه  علوم قرآن و تفسیر و حدیث اختصاص داده شده است.
  2. کد ضریب 2 : این کد شامل رشته هایی می شود که بار علوم قرآنی بیشتری دارد.
  3. کد ضریب 3 : این کد رشته نیز شامل رشته هایی می شود که حول و حوش حدیث و روایت چرخ می زند.
  4. کد ضریب 4 : کد رشته چهارم به رشته های تفسیری تعلق دارد. پس طبعاً گرایش های این کد از جنس تفسیر قرآن کریم هستند.

گرایش های کد ضریب 1:

1- الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث

مهمترین و اصلی ترین گرایش در علوم قرآن و حدیث همین گرایش است. درس هایش ترکیبی متناسب از سه گرایش اصلی علوم قرآن، تفسیر  و حدیث است. حال ا%D