مقالات

نکاتی که برای قبولی در رشته های عالی باید رعایت کنید!

نکات-قبولی-در-کنکور

برای قبولی در رشته های عالی به دنبال فرمول پیچیده‌ای نباشید، ساده‌ترین تغییرات در بهبود وضعیت درسی می‌تواند باعث رسیدن به رتبه‌های خوب شود.
به درس خواندن عادت کنید همانطور که به درس نخواندن عادت کردید! تا مغز بداند باید در ساعتی مشخص مطالعه را شروع و در ساعتی مشخص به پایان ببرد. هر کاری که به یک عادت تبدیل شود آسانتر انجام می‌گیرد.
همانند یک فرد شاغل باشید. در ساعتی مشخص وظایف خود را انجام دهید و نسبت به کار خود احساس مسئولیت داشته باشید. از مطالعه انتظارات خود را بدانید.
خود را از هم اکنون موفق و رتبه برتر بدانید. تمامی رتبه‌های برتر با یک اعتماد بنفس قوی ظاهر می‌شوند.
علت این آرامش و اعتماد به نفس فوق العاده این است که آنها در طول حرکت و تلاش خود را موفق دیده اند و همین حس پیروزی باعث تلاش و زحمت بیشتر آنها شده و امید به ثمر نشستن تلاش های خود را هر روز در ذهنشان بارها و بارها مرور کرده اند
همه ی داوطلبان در شروع مطالعه برای کنکور قبولی در بهترین رشته و دانشگاه را میخواهند و هیچ داوطلبی خواهان قبولی در رشته های معمولی و دور افتاده نیست.و اگر داوطلبی با پشتوانه ی علمی خوبی باشد، این علاقه و هدف پر رنگ تر خواهد بود
این خواستن و هدفگذاری باعث سوق دادن داوطلبان به سمت ابزارهای کمکی گوناگون از آزمون های آزمایشی و کلاس های کنکوری گرفته تا انواع کتب آموزشی و تستی…در ابتدای این مسیر به دلیل عدم آگاهی کافی در زمینه ی کنکور آنقدر برنامه ها را عوض میکنیم و بعد از عدم نتیجه گیری از هر کدام آنها را رها میکنیم و حال که چشم باز میکنیم میبینیم تعطیلات آخر سال شده و تو هنوز مباحث مهم رو نه خوب خوندی نه مرور منظمی داشتی و نه جمعبندی مطمئنی و نه تراز خوبی تو آزمون ها داری و فقط در طول این مدت پراکنده خوانی داشتی.

مواردی که برای قبولی در رشته های عالی باید رعایت کنید.

  • برنامه روزانه داشته باشید

قبل از شروع مطالعه در ابتدای هرروز کارهایی که میخواهید در طول روز انجام بدهید را یادداشت کنید از جمله فواید نوشتن برنامه های روزانه می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • ایجاد نظم:

تنظیم یک لیست وظایف به شما کمک خواهد کرد که برای انجام کارها برنامه ریزی کنید، با نوشتن وظایف شما قادر هستید به ذهنتون نظم بدید و کارها را به جزء های کوچک تبدیل کنید و آنها را سازماندهی کنید و سپس به انجام آنها بپردازید.

اولویت بندی:با تنظیم لیست وظایف شما تمامی کارهایتان را پیش رو دارید و میتوانید انجام آنها را الویت بندی کنید و این یک تمرین موثر در انجام کارها و مدیریت وظایف است.

  • مسئولیت پذیری:

عمل نوشتن باعث در ذهن ماندن میشود و این به خودی خود باعث میشود شما را نسبت به آنچه که نوشته اید مسئولیت پذیر کند و این یعنی احساس مسئولیت به خود.

  • مديريت زمان:

نوشتن وظایف به شما در مدیریت زمان کمک می‌کند و شما می‌توانید با برنامه‌ریزی در انجام کارهایتان زمان‌های زیادی را ذخیره کنید .
حس خوب:
این مورد را جدی بیگیرید ! نوشتن لیست وظایف و انجام آنها به شما انرژی می‌دهد و شما را سرحال نگه می‌دارد و فقط نیمه خالی را هم در نظر بگیرید اگر عمل نکنید لیست به شما انرژی منفی می‌دهد.

  • جلوگیری از استرس:

یکی دیگر از فواید تنظیم لیست کارهای روزانه جلوگیری از ایجاد استرس است، وقتی شما لیست کارهایتان را داشته باشید و طبق برنامه‌ریزی انجام شده جلو بروید و انرژی‌های انجام کارها را جذب کنید مطمئن باشید جایی برای ورود استرس باقی نگذاشته‌اید چون شما مدیریت وظایف داشته‌اید.

  • مراحل یادگیری مفهومی

هنگام مطالعه ابتدا به این نکته توجه کنید که می‌خواهید چه چیزی را یاد بگیرید. تیترها و سرفصل‌ها را کامل بخوانید و آن‌ها را به صورت سؤال درآورید تا هنگام مطالعه با پاسخ به آن سؤال‌ها به میزان تسلط خود بر مطالب آن درس پی ببرید. زمانی که نقشه‌ی یک فصل از یک درس در ذهنتان نقش ببندد متوجه می‌شوید چه چیزی را باید یاد بگیرید.
هنگامی که تا حدودی با سرفصل‌ها و تیترها آشنا شدید باید بین مطالبی که از قبل بلد هستید و مطالب جدید ارتباط برقرار کنید. برای یاد گرفتن یک مطلب جدید باید بدانید چه مباحثی را باید به عنوان پیش‌نیاز بلد باشید و قبل از شروع به مطالعه، آن‎ها را مرور کنید.
مطالعه‌ی عمیق مطالب و درک کامل مباحث است. در این مرحله شروع به مطالعه‌ی دقیق یک مبحث می‌کنید. هنگام خواندن، نکته‌های مهم در هر پاراگراف را مشخص کنید. زمانی که هر مطلبی را از هر درسی می‌خوانید برای آن یک مثال بیاورید؛ مطالب و مفاهیمی که انتزاعی هستند و قابل مشاهده نیستند در ذهن خود تصویرسازی کنید. با ربط مطالب به یک تصویر ذهنی که می‌تواند خیالی یا خنده‌دار باشد، سرعت یادآوری آن افزایش می‌یابد.
تست زدن این امکان را به شما می‌دهد تا بر مطالب خوانده‌شده تسلط بیش‌تری پیدا کنید و به نقاط ضعف و قوت پی ببرید.
خلاصه‌نویسی مهم‌ترین مرحله‌ی مطالعه‌ی مفهومی است و کمک می‌کند تا در زمان محدود، دوره کردن درس راحت‌تر شود. خواندن یک مطلب به شما این امکان را می‌دهد تا مطالب در حافظه‌ی کوتاه‌مدت شما قرار بگیرد. برای انتقال مطالب به حافظه‌ی بلندمدت باید بارها و بارها مطلب دوره شود. با توجه به این امر که ممکن است زمان کافی برای مطالعه‌ی تمام مطالب درسی نباشد، خلاصه‌های کم‌حجم شامل نکات مهم امکان مرور سریع را به شما می‌دهد. در خلاصه‌های خود از نمودار، چارت و تهیه‌ی یک نقشه‌ی ذهنی از مطالب استفاده کنید. هیچ ‌گاه همه‌ی مطالب را در خلاصه‌های خود یادداشت نکنید و فقط نکات مهم را یادداشت کنید.
مرور کردن بهترین روش برای تثبیت مطالب در حافظه است. هر چه میزان مرور بیش‌تر باشد مطالب در حافظه‌ی بلندمدت ثبات پیدا می‌کند. برای مرور کردن سریع می‌توانید از خلاصه‌های خود استفاده کنید.

سخن پایانی

قبولی در رشته های عالی نیاز به تلاش دائم و مستمر و البته برنامه ریزی و رعایت برخی نکات نیاز دارد.در این مطلب ما به بررسی برخی از این موارد پرداختیم. با رعایت این موارد می‌توانید در رشته دلخواه خود قبول شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *