کنکور ارشد و دکتری قرآن و حدیث

آینده شغلی رشته علوم قرآن و حدیث

رشته علوم و قرآن حدیث که از سال 1313 به عنوان یک رشته دانشگاهی در ایران تدریس شد، براساس تحلیل و بررسی قرآن کریم پیش می‌رود. این رشته دانشگاهی در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه شده و از مواردی که در طول تحصیل این رشته دانشگاهی تدریس می‌شود، تاریخ نگاری قرآن و بررسی تاریخ احادیث و صحت سنی آن‌هاست. با توجه به جایگاه ویژه علوم دینی در کشور ما، بسیاری از دانشجویان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار و آینده شغلی رشته علوم قرآن و حدیث هستند که ما در ادامه این مقاله، به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

آینده شغلی برای فارغ التحصیلان رشته های علوم قرآن و حدیث چگونه است؟

علوم قرآن و حدیث از معدود رشته‌هایی است که می‌توان با داشتن مدرک کارشناسی ارشد آن، در دانشگاه‌ها تدریس نمود. آن هم دروس معارف؛ البته به شرط دریافت مجوز تدریس؛ برای کسب مجوز تدریس دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها، باید در آزمونی که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار می‌کند، شرکت کنید.
در صورت ادامه تحصیل به مقاطع بالاتر مثل ارشد و دکترا، امکان استخدام به عنوان استاد در دانشگاه های داخل یا خارج از کشور فراهم است. همچنین دانش آموختگان این رشته می توانند در مراکز دولتی فرهنگی و دینی استخدام شوند و فعالیت های دیگری نیز به عنوان مولف یا پژوهشگر انجام دهند و به سخنرانی و تبلیغ نیز یپردازند.
از جمله فعالیت‌های علمی امکان‌پذیر توسط دانش‌آموختگان این رشته می‌توان به تدریس در دانشگاه‌ها، ورود به عرصه‌های فرهنگی و فعالیت‌های پژوهشی در مؤسسات مربوطه اشاره کرد. بخشی از دانش‌آموختگان این رشته نیز جذب فعالیت‌های اجرایی و فرهنگی نظیر مدریت قرآنی و دینی نیز می‌شوند.

 

فارغ التحصیلان رشته «علوم قرآن و حدیث» می‌توانند فعالیت علمی خود را در یکی از سه گرایش کلی زیر دنبال نمایند:

1. آموزش

فارغ التحصیلان این رشته با داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکتری، می‌توانند در دانشگاه‌ها به عنوان استاد و در مدارس و مؤسسات به عنوان معلمذ معارف و عربی تدریس کنند.

  •  تدریسِ درسِ «تفسیر موضوعی قرآن کریم» در همه دانشگاه‌ها
  •  دبیریِ درس دین و زندگی کلیه مقاطع تحصیلی
  • دبیریِ درس عربی کلیه مقاطع تحصیلی
  •  امکان اخذ مجوز مراکز آموزشی مانند مدرسه، مهد، پیش دبستانی و مؤسسات فرهنگی و دینی و…

2. پژوهش و ترجمه

فارغ التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث می‌توانند در مراکز پژوهشی به عنوان پژوهشگران فعالیت کنند و در زمینه تحقیق و بررسی موضوعات مرتبط با قرآن و حدیث فعالیت داشته باشند. اگر فارغ التحصیلان این رشته تسلط خوبی به زبان عربی و انگلیسی داشته باشند، می‌توانند در رویدادهای بین‌المللی به عنوان مترجم و رایزن فعالیت کنند.

  • استخدام در مراکز پژوهشی
  •  استخدام در مراکز غیر پژوهشی با عنوان پژوهشگر
  • فعالیت به عنوان مؤلف و پژوهشگر
  •  و…

3. تبلیغ و ترویج

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه سخنرانی و تبلیغ فعالیت کنند و مردم را در مورد مفاهیم دینی آموزش دهند. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه سخنرانی و تبلیغ در مساجد و مراکز فرهنگی و دینی فعالیت کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند در سازمان‌های دولتی و غیردولتی به عنوان کارشناس علوم اسلامی و مترجم فعالیت کنند.

فارغ التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث می‌توانند در سازمان آموزش و پرورش به عنوان دبیر دینی و مربی قرآن و امور تربیتی فعالیت کنند.

  •  استخدام در مراکز دولتی و فرهنگی و دینی
  • فعالیت در زمینه سخنرانی و تبلیغ و…
  •  و…

فارغ ‌التحصیلان‌ رشته‌ علوم‌ حدیث‌ و قرآن می‌‌توانند به‌ عنوان‌ کارشناس‌ علوم‌ اسلامی‌ در برخی سازمان های دولتی یا غیر دولتی مشغول‌ به‌ کار شوند. همچنین اگر فارغ التحصیلان این رشته تسلط خوبی به زبان عربی و انگلیسی داشته باشند، امکان فعالیت در رویداد های بین المللی به عنوان مترجم و رایزن برای آن‌ها فراهم می‌باشد.
از طرف دیگر جالب است بدانید معلمان معارف و عربی کنکور بالاترین درآمدها را در میان دروس عمومی دارا می‌باشند. پس رشته «علوم قرآن و حدیث» از رشته‌هائی است که از بازار کار نسبتا مناسبی برخوردار است، برخلاف آن چیزی که دیگران در مورد این رشته تصور می‌کنند!
تدریس، دبیری، امکان اخذ مجوز مراکز آموزشی مانند مدرسه، مهد، پیش‌دبستانی و مؤسسات فرهنگی و دینی و …، استخدام در مراکز پژوهشی، استخدام در مراکز غیر پژوهشی با عنوان پژوهشگر، فعالیت به‌عنوان مؤلف و پژوهشگر، استخدام در مراکز دولتی، فرهنگی و دینی، فعالیت در زمینه سخنرانی، تبلیغ و … را می‌توان از فرصت‌های شغلی نام برد که دانش‌آموختگان این رشته امکان فعالیت‌ در آن‌ها را دارند.
فارغ‌التحصیلان رشته علوم حدیث و قرآن می توانند به عنوان کارشناس علوم اسلامی در برخی سازمان‌های دولتی و غیردولتی مشغول به کار شوند همچنین اگر با تحصیل آن این رشته تسلط خوبی به زبان عربی و انگلیسی داشته باشند می‌توانند در رویدادهای بین المللی به عنوان مترجم و رایزن فعالیت کنند یکی دیگر از جاهایی که فارغ‌التحصیلان رشته علوم حدیث و قرآن می توانند در آن مشغول به کار شوند، سازمان آموزش و پرورش است و می توانند به عنوان دبیر دینی مربی قرآن و یا مربی امور تربیتی فعالیت نمایند.

 

رشته علوم قرآن و حدیث، یک رشته دانشگاهی است که براساس تحلیل و بررسی قرآن کریم پیش می‌رود. این رشته در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود و در طول تحصیل در این رشته، مواردی مانند تاریخ نگاری قرآن و بررسی تاریخ احادیث و صحت سنی آن‌ها آموزش داده می‌شود.

 

حافظون چگونه به آمادگی داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری علوم قرآن و حدیث کمک میکند؟

موسسه حافظون با ارائه منابع مختلف و کتب تخصصی، به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث کمک می‌کند. این منابع شامل موارد زیر است:

– کتب کنکوری: کتبی که توسط موسسه حافظون گردآوری شده‌اند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیازی به مطالعه همه منابع کنکور ارشد الهیات نباشد. هر بسته شامل همه منابع مورد نیاز برای کنکور می‌شود.

دو بسته منابع کنکور ارشد علوم قرآن و حدیث و منابع کنکور دکتری قرآن و حدیث تمام نیاز داوطلبان را برای شرکت در کنکور های ارشد و دکتری علوم قرآن و حدیث برطرف کرده و با تهیه این بسته ها نیازی به مطالعه کتب اصلی نیست.

-کتب های تست‌ کنکور: موسسه حافظون تست‌های کنکور طبقه‌بندی شده را برای داوطلبان آماده کرده است که شامل تست‌های 20 سال اخیر کنکور کارشناسی ارشد قرآن و حدیث است.

 

بسته-تخصصی-دکتری-علوم-قرآن-و-حدیث

منابع کنکور دکتری قرآن و حدیث

– دوره‌های آمادگی: برگزاری کلاس‌های علوم قرآن، حدیث، تفسیر، عربی و فن ترجمه عربی توسط اساتید برتر دانشگاه و حوزه.

– مشاوره: ارائه مشاوره رایگان به مخاطبان برای بهترین استفاده از منابع و آمادگی برای کنکور

سخن پایانی

آینده شغلی رشته علوم قرآن و حدیث برای دانشجویان این رشته می‌تواند به عنوان کارشناس علوم اسلامی در برخی سازمان‌های دولتی و غیردولتی باشد. همچنین، در صورتیکه فارغ التحصیلان آن این رشته تسلط خوبی به زبان عربی و انگلیسی داشته باشند، می‌توانند در رویدادهای بین المللی به عنوان مترجم و رایزن فعالیت کنند. از دیگر موقعیت های شغلی موجود برای فارغ‌التحصیلان رشته علوم حدیث و قرآن، استخدام در آموزش و پرورش است و فعالیت به عنوان دبیر دینی، مربی قرآن و یا مربی امور تربیتی است.

 سوالات متداول

آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث چگونه است؟

  1. تدریس در دانشگاه‌ها
  2. تدریس در مدارس و مؤسسات آموزشی
  3. تحقیق و پژوهش
  4. ترجمه و رایزنی
  5. فعالیت در سخنرانی و تبلیغ
  6. استخدام در سازمان‌های دولتی و غیردولتی
  7. استخدام در سازمان آموزش و پرورش

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *