اخبار, کنکور ارشد و دکتری قرآن و حدیث

شرایط رتبه های برتر الهیات

موسسه حافظون، بزرگ ترین بانک الهیاتی های کشور را در اختیار دارد. شاید کمتر مجموعه ای باشد که به این مجموعه بی نظیر از دانشجویان و دانش آموخته های الهیات در کشور دسترسی داشته باشد و بسیاری از رتبه های برتر کنکور ارشد الهیات از خدمان این مجموعه استفاده کرده اند. به همین دلیل با رصد این داوطلبان می توانیم به خوبی رفتار شناسی و تبارشناسی کرده و دلایل موفقیت و عدم موفقیت آنها را به شما ارائه دهیم:

1- زمان کافی

شاید بتوان عنصر وقت را مهمترین عامل در موفقیت در کنکور ارشد الهیات نام برد. لطفاً به جمله قبل دقت بیشتری نمایید. در کنکور الهیات!

در واقع در بسیاری از رشته های ارشد، زمان نقش اول را ایفا نمی کند. مثلا در رشته های فنی مهندسی ، هوش و استعداد نقش اول را ایفا می نماید.

ذر بعضی رشته ها آمادگی قبلی از مقطع کارشناسی نقش اول را ایفا می کند. اما در الهیات، این زمان است که مهمترین عامل موفقیت است. این ادعا بدین معناست که شما با یک استعداد متوسط هم می توانید در بین رتبه های برتر باشید. البته اگر از زمان خود به درستی استفاده کند.

شاید یکی از رموز موفقیت داوطلبانی که کتب حافظون را مطالعه می کنند همین عامل باشد. این کتاب ها تا 500 درصد در وقت داوطلبان صرفه جویی می نمایند. به عنوان مثال در درسی مثل علوم قران، منابع اصلی بالغ بر 1700 صفحه هستند که در منبع جامع علوم قرآن حافظون به حدود 300 صفحه تقلیل داده شده اند.

2- هدایت تحصیلی صحیح

از مهمترین عوامل موفقیت داوطلبان ارشد و دکتری الهیات ، آن است که بدانند

– چه چیزهایی را باید بخوانند؟

– چه چیزهایی را نباید بخوانند. مثلاً آیا مطالعه کتاب های فن ترجمه کمک شایانی به آنها خواهد کرد یا خیر؟

– هر منبع را چگونه بخوانند. مثلاً آیا درس عربی را می توان از کتاب مبادی العربیه خواند؟ یا باید به صورت عملیاتی آن را آموخت؟

– کدام درس ها اولویت دارند؟

و خلاصه کلی سوال مهم و بنیادین که باید پیش از شروع کار تکلیف خودشان را با آنها روشن کنند.

3- دسترسی و مطالعه منابع مناسب

بارها گفته ایم و دیده ایم که مطالعه اکثر منابع اصلی آن هم در زمانی کوتاه نزدیک به کنکور، توفیقی برای داوطلبان حاصل نمی کند. بسیاری از داوطلبان ناآگاه برای بعضی از منابعی که تست های بسیار کمی هم از آنها در کنکور می آید، وقت بسیار زیادی می گذارند و در نتیجه از منابعی که اولویت جدی دارند غافل می شوند.

ما معتقدیم که سال کنکور ، سال مطالعه منابع اصلی نیست. به همین دلیل از قدیم الایام برای همه دروس کنکور ارشد و دکتری گرایشهای علوم قرآن و حدیث ،فقه و حقوق و فلسفه و کلام اسلامی منابع جامعی تهیه کرده ایم که نیاز واقعی داوطلبان را در این زمینه برطرف نموده و در زمان آنها صرفه جویی و راه را برایشان کوتاه و هموار تر نماید.

4- ادبیات عرب !

عربی را نمی شود رها کرد، نمی شود کنار گذاشت و نمی شود نیاموخت. ویژگی مشترک بسیاری از داوطلبان موفق، جدی گرفتن این درس 4 واحدی است. درسی که از جنس دروس مهارتی است و جر با تمرین و تست نمی توان در آن موفقیت کسب کرد. اکثر رتبه های برتر عربی خوبی دارند.

5- هوش و ذکاوت

بالاخره نمی توان نقش استعداد را در موفقیت دست کم گرفت. حافظه ی خوب ، قدرت استدلال ، توانایی مدیریت ذهن و… از موضوعاتی است که نقش آنها بر کسی پوشیده نیست.

اما یک دغدغه مهمی که بسیاری از داوطلبان را می آزارد، یاد گرفتن دروس در طول سال مطالعاتی کنکور و فراموش کردن آنها در جلسه آزمون است. مهمترین علت این مشکل، ناتوانی داوطلب در بازیابی اطلاعات در زمان کوتاه است. که ذیلاً چند راه حل برای این مشکل ارائه می دهیم:

1- از همان ابتدای شروع درس خواندن برای کنکور، همزمان با مطالعه ، به صورت بسیار جدی ، تست زدن و ازمون آزمایشی را جدی بگیرید.

2- یک ماه باقی مانده به کنکور ، تلاش کنید تعداد زیادی آزمون آزمایشی و کنکورهای سالهای قبل را با همان شرایط زمانی کنکور را پاسخ دهید.

3- شیوه مطالعه تان به هیچ وجه از جنس مرور و خوانش متون نباشد. تلاش کنید مدام درس را از خود بپرسید تا ذهن عادت کند که در هر لحظه اطلاعات را به خوبی بازیابی و بازخوانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *