کنکور ارشد و دکتری فلسفه و کلام

معرفی کامل رشته فلسفه و کلام اسلامی

فلسفه و کلام اسلامی

مطالعه اين صفحه به کساني توصيه مي‌شود که:
1- دغدغه فهم عميق تر و بهتر دين را دارند.
2- کساني که مدرک کارشناسي داشته و شايد روزي قصد گرفتن مدرک «کارشناسي ارشد فلسفه و کلام اسلامي» يا مشتقات آن را داشته باشند.
3- کساني که مي خواهند در ارشد به رشته ي «فلسفه و کلام اسلامي» تغيير رشته دهند.
4- و دانشجويان و فارغ التحصيلان مقطع ليسانس کليه گرايش هاي الهيات

اگر مي‌خواهيد همه چيز درباره رشته دانشگاهي فلسفه و کلام اسلامي و همچنين کنکورهاي ارشد و دکتري بدانيد اين صفحه و لينک هاي آن را مو به مو مطالعه کنيد. اطلاعات اين صفحه (که در سايت مؤسسه قرآني حافظون منتشر گرديده است)، حاصل تجربه يک تيم علمي- آموزشي در کار کنکور ارشد و دکتري الهيات مي‌باشد.

چرا رشته ي فلسفه و کلام اسلامي يکي از پر تقاضاترين رشته های دانشگاهی ارشد است؟

رشته ي فلسفه و کلام اسلامي يکي از پر مخاطب ترين رشته هاي دانشگاهي در کنکور ارشد است. اين را مي توان از تعداد نسبتا خوب افرادي که به اين رشته تغيير گرايش مي دهند دانست.
شايد دليل اصلي مهاجرت به اين رشته را بتوان در مرحله اول احساس نياز مخاطبين به ارتقاي سطح فهم عقلي خود در زمينه ي الهيات و دين و در درجه بعد جذابيت مفاد اين رشته دانست.

گرايش های رشته ی فلسفه و کلام اسلامی

رشته ي فلسفه و کلام اسلامي در مقطع ارشد بالغ بر 8 گرايش دارد که در ادامه مي آيد.
1- فلسفه و کلام اسلامي
در اين رشته به منابع فلسفي و کلامي در جهان اسلام پرداخته مي شود که البته در بين دانشگاه ها اين تفاوت هست که در برخي دروس کلامي بيشتر است و در برخي دروس فلسفي. به طور معمول در دوره ي ارشد به مکاتب فلسفي مهم مشاء، اشراق و متعاليه و کلام اسلامي پرداخته مي شود. اختلاف ديگر ميان دانشگاه ها در نوع اهميت دادن آن ها به مکتب فلسفي خاصي است.
2- عرفان اسلامي
اين رشته ي درسي که از رشته هاي جديدتر گرايش فلسفه و کلام است به بررسي سير عرفان اسلامي از ابتدا تا دوره هاي متاخر مي پردازد. در اين رشته دانشجويان علاوه بر فراگيري سطحي از مباحث فلسفي و کلامي و منطقي با گرايش ها و مکاتب مختلف عرفاني آشنا مي شوند.
3- کلام اسلامي
در اين رشته تمرکز اصلي بر مسائل و مکاتب کلامي است. در اين رشته دانشجو با مسائل مختلف کلامي و نظرات مختلف در باب هر کدام آشنا مي شود.
در اين گرايش هم برخي واحدها به فلسفه و منطق اختصاص دارد.
4- کلام اماميه
در اين رشته تمرکز بر مسائل کلامي از نظرگاه متکلمان مسلمان است. در رشته ي کلام اسلامي نظرات مختلف در باب مسائل کلامي مختلف از ديدگاه متکلمان شيعي بيان مي شود. البته آشنايي با سير مسائل کلامي و نظرات متکلمان هم در اين رشته به صورت اجمال صورت مي گيرد.
5- شيعه شناسي
اين رشته هم از رشته هاي نسبتا جديد است. در اين رشته فرد با مسائل مختلف در حوزه ي شيعه آشنا مي شود. در اين رشته به مسائل گذشته و حال و آينده ي شيعه پرداخته مي شود و چون از زير شاخه هاي رشته ي فلسفه و کلام است صبغه ي مباحث بيشتر عقلي است تا نقلي.
6- دين شناسي
دين شناسي رشته اي که موضوع آن بررسي مسائل مشترک اديان گوناگون است که البته لزوما تنها به اديان ابراهيمي هم نمي پردازد. باز هم صبغه ي مباحث در اين رشته بيشتر عقلي و مسائل مورد بررسي مسائل کلامي است.
7- مذاهب اسلامي
در اسلام انشعابات عديده اي پديد آمده است که حاصل آن مذاهب گوناگون است. در اين رشته به مسائلي که در مذاهب گواگون اسلامي به صورت مشترک طرح شده است پرداخته مي شود.
فرقي که اين رشته با رشته ي کلام دارد در اين است که محدوده ي برسي در اين رشته تنها مکاتب اصلي و مهم نيست و به انشعابات جزيي تر در مسائل هم پرداخته مي شود.
8- فِرَق تشيع
همان طور که در خود اسلام انشعابات و مذاهب مختلفي ايجاد شده در مذهب شيعه هم انشعابات عديده اي پديد آمده است. بررسي مسائل گوناگون کلامي از نظرگاه فرقه هاي ايجاد شده در مذهب تشيع کار ويژه ي اصلي اين رشته است.
جهت مطالعه درباره هر يک از گرايشهاي فوق روي يکي از آنها کليک نمائيد تا به صفحه معرفي گرايشهاي علوم قرآن و حديث برود.

آينده شغلی فارغ التحصيلان ارشد رشته ي فلسفه و کلام اسلامی

بازار کار برای فارغ‌التحصیلان رشته فلسفه و کلام در ایران به چند عامل بستگی دارد. در این رشته، فارغ‌التحصیلان عموماً مهارت ‌های تحلیلی، انتقادی و منطقی قوی را به دست می‌آورند که در زمینه‌ های مختلف به آنها کمک می‌کند. از طرف دیگر، این رشته می‌تواند به فهم عمیق‌تری از مفاهیم فلسفی، اخلاقی و دینی کمک کند که در برخی حوزه‌ های کاری ارزشمند است.

در نهایت، موفقیت در بازار کار برای فارغ‌التحصیلان رشته فلسفه و کلام نیازمند تلاش، شبکه‌سازی، پیگیری عموماً در رشته فلسفه و کلام، فارغ‌التحصیلان می‌توانند در حوزه‌ های زیر فعالیت کنند:

فارغ التحصيلان «رشته ي فلسفه و کلام اسلامی» مي‌توانند فعاليت علمي خود را در يکي از گرايش های کلي زير دنبال نمايند:

1- آموزش

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی به عنوان مدرس فلسفه و کلام اسلامی فعالیت کنند. همچنین، می‌توانند به عنوان استاد دانشگاه در رشته‌های مرتبط تدریس کنند. فلسفه و کلام اسلامی یکی از رشته‌ هایی است که به تدریس در دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزش عالی منجر می‌شود. فارغ‌التحصیلان می‌توانند به عنوان اساتید دانشگاه درس ‌های مربوط به فلسفه و کلام اسلامی را تدریس کنند.

  • تدريسِ درسِ «معارف» در همه دانشگاه ها
  • دبيريِ درس دين و زندگي کليه مقاطع تحصيلي
  • دبيريِ درس عربي کليه مقاطع تحصيلی
  • تدريس در موسسات کنکور
  • تدريس در موسسات پژوهشي و انديشه اي

2- پژوهش

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها به عنوان پژوهشگر در حوزه‌های فلسفه و کلام اسلامی فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند به تحقیق و بررسی مسائل فلسفی و اسلامی بپردازند و نتایج آن را منتشر کنند. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در حوزه پژوهش ‌های فلسفی و کلامی فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند به عنوان پژوهشگران در مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها به بررسی مسائل فلسفی و کلامی مرتبط با اسلام بپردازند و مقالات و کتبی در این زمینه منتشر کنند. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و دینی فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند در موسسات فرهنگی و دینی به عنوان مشاوران، مدرسان و مدیران مشغول به کار شوند.

  • استخدام در مراکز پژوهشي
  • استخدام در مراکز غير پژوهشي با عنوان پژوهشگر
  • فعاليت به عنوان مؤلف و پژوهشگر
  • و…

3- تبليغ و ترويج

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در رسانه‌ها به عنوان نویسنده، کارشناس فلسفی و کلامی و تحلیلگر فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند مقالات و کتاب‌های فلسفی و کلامی بنویسند و در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی شرکت کنند. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در حوزه رسانه‌ها و نشریات فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند به عنوان نویسندگان، ویراستاران و مترجمان در مجلات فلسفی و کلامی و نشریات مرتبط مشغول به کار شوند.

  • استخدام در مراکز دولتي و فرهنگي و ديني
  • فعاليت در زمينه سخنراني و تبليغ و…
  • و…

4- مشاوره: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان مشاوران فلسفی و کلامی در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند به افراد و سازمان‌ها در مسائل فلسفی و اسلامی مشاوره دهند و راهنمایی کنند.

5- مدیریت: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌ها به عنوان مدیران فعالیت کنند. آن‌ها با داشتن دانش فلسفی و کلامی، می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و مدیریتی سازمان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در حوزه‌های مدیریت فرهنگی و آموزشی فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند در مؤسسات فرهنگی، مراکز تحقیقاتی و موسسات آموزشی به عنوان مدیران، مشاوران و مدرسان فعالیت کنند.

6- نویسندگی: فارغ‌التحصیلان این رشرشته فلسفه و کلام اسلامی یکی از رشته‌هایی است که در حوزه علوم انسانی قرار دارد و به مطالعه و تحلیل فلسفه و کلام اسلامی می‌پردازد. این رشته به دانشجویان امکان می‌دهد تا در عرصه‌های مختلفی مانند تحقیقات فلسفی، تدریس، نویسندگی، مشاوره و مدیریت فرهنگی و اجتماعی فعالیت کنند.

چالش های بازار کار برای فارغ التحضیلان فلسفه و کلام اسلامی

با این حال، باید توجه داشت که بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته در ایران ممکن است چالش ‌هایی داشته باشد. برخی از چالش‌ هایی که ممکن است با فارغ‌التحصیلان این رشته مواجه شوند عبارتند از

  • کمبود فرصت‌ های شغلی مستقیم: در ایران، فرصت‌ های شغلی مستقیم در حوزه فلسفه و کلام معمولاً محدود هستند. اغلب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه تدریس در دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزشی فعالیت کنند، اما این فرصت ‌ها نیز ممکن است محدود باشند.
  • رقابت با رشته‌ های دیگر: رشته فلسفه و کلام ممکن است در رقابت با رشته ‌های دیگر در بازار کار قرار بگیرد. بنابراین، فارغ‌التحصیلان باید به توانایی ‌ها و مهارت‌ های خود مانند تحلیل و انتقاد، نوشتاری قوی و تفکر پویا توجه کنند تا بتوانند در بازار کار به عنوان یک عنصر منحصر به فرد و متمایز ظاهر شوند.
  • ارتباط با رشته‌ های دیگر: به دلیل طبیعت چند رشته‌ای فلسفه و کلام، ارتباط با رشته‌ های دیگر می‌تواند به فارغ‌التحصیلان کمک کند تا فرصت ‌های شغلی بیشتری را دریافت کنند. برای مثال، می‌توانند در حوزه‌ های مدیریت، روابط عمومی، تحقیقات علمی، نشریات و رسانه ‌ها و غیره کار کنند.

بازار کار هر رشته ای بستگی به عوامل مختلفی مانند تقاضا و عرضه، مهارت‌ ها و تخصص ‌های فرد، شبکه‌سازی و تلاش فرد دارد. برای موفقیت در بازار کار، ممکن است نیاز باشد تا مهارت ‌ها و تخصص ‌های فرد با توجه به نیازهای بازار کار پرورش یابد.

زمان کنکور ارشد و زمان آغاز درس خواندن

در سال هاي گذشته کنکور ارشد در نيمه هاي ارديبهشت برگزار مي‌شد اما بر اساس اطلاعيه سازمان سنجش، زمان اين آزمون به نيمه ابتدایی اسفند تغيير پيدا کرده است. حال با اين حساب، اين که مطالعه از چه زماني بايد آغاز شود بستگي به شرايط شما دارد. تجربه ما مي گويد رتبه هاي تک رقمي اي که تغيير رشته اي هستند، تقريباً حدود 400 ساعت کلاس و 500 تا 1000 ساعت مطالعه داشته اند. به اين ترتيب به نظر مي رسد بهترين زمان براي شروع مطالعه کنکور 6 ماه قبل از کنکور (3 ماه بيشتر يا کمتر) مي باشد. بنا بر اين براي کساني که در طول روز فرصت کمتري دارند (حدود روزي 2 تا 4 ساعت) مانند شاغل ها و… بهتر است 9 ماه زودتر شروع کنند. کساني که زمان کافي در طول روز دارند (حدود 4 تا 6 ساعت) توصيه مي شود 6 ماه قبل از کنکور شروع نمايند و دانشجويان و فارغ التحصيلاني که تازه مدرک گرفته اند نيز شايد 3 تا 6 ماه زودتر کافي است.
• مصاحبه کنکور ارشد
o آيا کنکور ارشد نيز مصاحبه دارد؟
پاسخ آن است که بعضي دانشگاه ها مصاحبه ورودي دارند. اين مصاحبه ها بيشتر علمي است تا عقيدتي و اخلاقي.
o چگونه يک ماهه خود را براي مصاحبه آماده کنيم؟
براي مصاحبه حتماً به نکات زير توجه نمائيد:
1- نيازي به حفظ مطالب نيست بيشتر بايد خود را براي سوالات تحليلي در مصاحبه مرزيده کنيد.
2- سعي کنيد در هنگام خواندن منابع درسي حتما فهم خود رااز آن ها بسنجيد.
3- مصاحبه آزموني شفاهي است و خواندن براي آن با خواندن براي آزمون متفاوت است.
o چه سؤالاتي در مصاحبه مي‌پرسند؟
غير از دروس عومي که الان محل سخن ما نيستند در دروس تخصصي مصاخبه بيشتر شفاهي و تحليلي است.

براي کنکور ارشد رشته ي فلسفه و کلام اسلامي چگونه درس بخوانيم؟

  • روش درس خواندن
    o چرا داوطلبان کنکور در جلسه کنکور آزمون همه چيز را فراموش مي‌کنند؟
    واقعيت آن است که اکثر داوطلبان وقتي از جلسه آزمون خارج مي‌شوند، مدام خود را به خاطر سؤالاتي که بلد بودند و تست آنها را نزدند سرزنش مي‌کنند. اين اتفاق معمولاً براي 10 % تستهاي 90 % داوطلبان رخ مي‌دهد. اينکه به چه علت اينچنين مي‌شود و راه حل اين مشکل چيست، اين مقاله را بخوانيد:
    o راه حل آن چيست؟
    1. روش درس خواندن، يادآوري، مطالعه و. . .
    2. مساله محور درس بخوانيم نه روزنامه وار
    3. در طول دوره يادگيري و آموزش، مدام خود را محک بزنيم.
    4. براي درسهاي مهارتي دست به قلم شويم.
    5. تست محور درس بخوانيم

رشته فلسفه و کلام اسلامی یکی از رشته ‌های علوم انسانی بوده که به بررسی و تحلیل اصول و مفاهیم فلسفی و کلامی اسلامی می‌پردازد. این رشته در بسیاری از دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای اسلامی، وجود دارد.

در رشته کلام و فلسفه اسلامی، دانشجویان با مطالعه و تحلیل متون و منابع فلسفی و کلامی اسلامی، مفاهیم و اصول مربوط به عقاید، اخلاق، منطق، اصول تفسیر قرآن، فلسفه معرفت و دیگر موضوعات مرتبط را بررسی می‌کنند. همچنین، در این رشته به موضوعاتی مانند تاریخ فلسفه اسلامی، فلسفه سیاسی اسلامی، تفکر اسلامی در قرن ‌های مختلف و ارتباط فلسفه و کلام با علوم دیگر نیز پرداخته می‌شود.

مطالعه این رشته می‌تواند به فهم عمیق ‌تری از اصول و ارزش ‌های اسلامی و نیز به توسعه توانایی‌ های تحلیلی و منطقی دانشجویان کمک کند. افرادی که به این رشته علاقه‌مندند، می‌توانند در حوزه تدریس و پژوهش در دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، مراکز تحقیقاتی و فرهنگی، نشریات و رسانه ‌های مرتبط، یا حتی در حوزه ‌های مرتبط با فلسفه و اندیشه اسلامی فعالیت کنند.

کلاس های آمادگي ارشد علوم قرآن و حديث چه کمکي به شما مي کند؟

حداقل 20-30 درصد مطالب دروس را به هيچ وجه نمي‌توان بدون استاد فهميد و 30-40 درصد ديگر نيز بدون استاد سخت‌تر فهميده مي‌شوند. فهم ادبيات عرب کار مشکلي است و زدن تست هايش با آن همه نکته و… تقريباً بدون استاد کار محالي است. کلاسهاي آمادگي ارشد رشته ي فلسفه و کلام اسلامي بر اساس يک نياز واقعي در ميان داوطلبان:
– به شما برنامه و روش درس خواندن مي‌دهد.
– به شما مي‌گويد چه مطالبي مهم و چه مطالبي در کنکور مهم نيستند.
– مطالب را مفهومي ياد مي‌دهد.
– و…

چرا کلاس های آمادگی ارشد حافظون پر مخاطب‌ترين کلاس ها در کشور است؟

حافظون بزرگترين مرکز الهيات در کشور است. همه ساله تعداد بي شماري دانشجو از خدمات متنوع حافظون بهره مي‌برند. مهمترين دلائل اين استقبال عبارت است از:
1- احراز تعداد فراواني رتبه تک رقمي و دو رقمي در هر سال
2- نسبت خدمات حافظون به هزينه اي که داوطلبان مي‌پردازند در سطح کشور اول است.
3- متنوع‌ترين خدمات کنکور الهيات در حافظون است.
4- خدمات رايگاني مانند «آزمون هفتگي و اعلام نتيجه آنلاين» ، «مشاوره رايگان حضوري و اينترنتي»
ادامه . . .
• نظرات دانشجويان درباره کلاس هاي آمادگي ارشد حافظون در سالهاي قبل:
همه ساله پس از پايان دوره هاي آموزشي، يک نظرسنجي جامعي از داوطلبان شرکت کننده در کلاسهاي آمادگي حافظون به عمل مي آيد که معمولاً نتيجه اش بيش از 90 درصد رضايتمندي دانشجويان از کلاسها و بسته هاي آموزشي مي باشد.

منابع کنکور ارشد رشته ی فلسفه و کلام اسلامی

  •  ادبيات عرب
    مهمترين ماده‌ي درسي در کنکور کارشناسي ارشد کليه گرايشهاي الهيات، عربي است. چند سال است که تعداد تستهاي اين درس از 30 تست به 20 عدد کاهش يافته است. اما همان نسبت و ترتيب هميشگي ميان 3 بخش (صرف و نحو ، فن ترجمه ، بلاغت) رعايت شده است. گفتني‌ها درباره عربي فراوان است که بعضي از اين نکته ها راه انسان را ده ها ساعت کوتاه و درصد را نيز ده ها درصد بيشتر و رتبه را هزاران نفر بهتر خواهد کرد. در صفحه ي «ادبيات عرب» تعدادي از مهمترينِ اين نکات را خدمتتان ارائه خواهيم کرد.

 

  •  زبان انگليسي

خواندن يا نخواندن ؟ مسأله اين است!

زبان، خوان هفتم کنکور الهيات است. هم از نظر آخر بودن اولويت و هم از نظر سنگيني!
تعداد کساني که جسارت مي کنند و زبان کنکور را سفيد نمي گذارند کمتر از 10 درصد داوطلبان است. جالب است بدانيد در نمره نهائي هر داوطلب علاوه بر ضريب هائي که براي هر درس اعمال مي شود، پارامتري بنام «انحراف معيار» نيز بسيار تعيين کننده است.

 تغيير رشته ای ها

o چرا در تحصيلات تکميلي موج عظيمي از داوطلبان به سمت رشته هاي الهيات روانه است؟
o چقدر و چطور بايد درس بخوانند؟
o شانس قبولي تغيير رشته اي ها چقدر است؟
به طور معمول افرادي که تغيير رشته مي دهند مسير سخت تري را بايد بپيمايند ولي تجربه نشان داده که چون تغيير رشته به الهيات و گرايش هاي آن عمدتا ٌآگاهانه است اين تغيير و مسير سخت تر پيش رو عامل عدم موفقيت تغيير رشته اي ها ابدا نيست. حتي در مقايسه با داوطلباني که تغيير رشته نداده اند.

بسته هاي آموزشي آمادگي کنکور ارشد فلسفه و کلام اسلامی حافظون

  • ويژگي هاي کلي
    1- رضايتمندي بيش از 92% خريداران کتاب از کيفيت و محتواي آن
    2- قبولي فوق العاده خوانندگان اين بسته ها و احراز رتبه هاي تک رقمي و دو رقمي
    3- همه ساله بر اساس کنکور همان سال ويرايش جديد شده و نکاتش کامل‌تر مي‌شود. به همين دليل اين کتب به شدت کنکور محور است
    4- تنها کتاب هائي است که سؤالات کنکور را طبقه بندي موضوعي کرده و پاسخ تشريحي داده است. بدين ترتيب مي توانيد درس را مطالعه کرده و همان لحظه تست هاي آن‌را بزنيد.
    5- در اکثر دروس مملو از طبقه بندي و جدول و نمودار است و به خواننده کمک مي کند شمائي کلي از درس را بدست آورده و سپس وارد جزئيات شود. به همين دليل مخاطب تغيير رشته اي به شدت به اين بسته ها علاقه مند است.
    6- مطالب زائد و حواشي و غير کنکوري را حذف نموده است. به همين دليل حجم اين کتب يک پنجم منابع اصلي است.
    7- هزينه اين کتب تقريبا معادل تهيه منابع اصلي است. به دليل آنکه از کتب متنوعي که منبع کنکور هستند، فقط همان قسمتهائي را آورده که در کنکور از آنها سوال آمده است. مثلاً از کتاب البيان فقط مبحث نسخ آمده است.
    ادامه . . .
    • ويژگي هاي خاص هر کتاب
    o ادبيات عرب
    هر چند سازمان سنجش مبادي العربيه جلد 4 رشيد شرطوني را به عنوان منبع کنکور معرفي کرده‌ است و به حق به اين منبع پايبند بوده است، اما کمتر کسي را مي‌توان يافت که با خواندن اين کتاب بتواند از پس تست هاي کنکور بر آيد. درباره فن ترجمه نيز ماجرا به همين منوال است. بسته هاي آموزشي صرف و نحو حافظون بر اساس نياز داوطلبان در کنکور طراحي شده است. بسته عربي شامل 3 کتاب مهم است:
    1- شرح و توضيح مبادي العربيه 4 رشيد شرطوني

(ساده سازي و نظام مند شده مباحث مبادي العربيه بر اساس کنکور)
2- تست هاي طبقه بندي شده صرف و نحو کنکورهاي ارشد و دکتري و دولتي و آزاد(شامل بيش از 1500 تست از کنکور 75 تا سال جاري همراه با پاسخ تشريحي)
3- فن ترجمه عربي
(ترکيب و تلخيص و تنظيم منابع فن ترجمه و تست هاي طبقه بندي شده کنکور)

 

بسته عربی ارشد و دکتری

مشاهده بسته عربی ارشد، توضيحات بيشتر و خريد آنلاين

o زبان
معمولاً اوضاع زبان بچه ها داوطلبان الهيات آنقدر وخيم است که از هر 10 داوطلب، کمتر از يک نفر حاضر مي‌شود در کنکور به آن دست بزند. به همين دليل است که زبانِ بسته هاي آموزشي حافظون از صفر (پايه) تا صد (تخصصي الهيات) است. بدين ترتيب هر سطح زباني که داشته باشيد با اين بسته‌ها مي‌توانيد در عرض 6 ماه به يک زبان ايده آل (البته در سطح خودتان) برسيد. مشخصات بسته آموزشي زبان حافظون را از لينک مربوطه مشاهده فرمائيد. ضمناً صفحات اوليه بعضي از اين بسته ها نيز براي دانلود گذاشته شده است.

 

زبان عمومی

مشاهده بسته زبان عمومي و بسته زبان تخصصی الهیات، توضيحات بيشتر و خريد آنلاين

o فلسفه ي اسلامي
محتواي اين درسنامه که بر اساس دو اثر گرانقدر علامه ي طباطبايي ره يعني کتاب بدايه الحکمه و نهايه الحکمه است، باعث آشنايي با انديشه هاي فيلسوفان مسلمان و انديشيدن در افق تفکرات ايشان است. که اين خود بايد مقدمه ي تفکر اصيل و اصولي افراد در مراحل بعدي باشد.

لازم به ذکر است که محتواي اين اثر با عنايت تمام به شرح ارزنده ي حجه الاسلام دکتر علي شيرواني بوده است و در واقع سعي شده که از محتواي شرح ايشان بر دو کتاب بدايه الحکمه و نهايه الحکمه چيزي فروگذار نشود. لذا عمده ي مباحث اين درسنامه چيزي نيست جز تلخيصي از شرح ايشان.
-در اين درسنامه سعي بر آن بوده است تا با تلخيص مطالب استاد شيرواني و استفاده از عناوين متعدد با ظواهر مختلف، تسهيل در امر فراگيري مطالب ايجاد گردد.
همچنين تجزيه ي مطالب به درسهاي متعدد و بيان مطالب هر درس به صورت تيتروار در ابتداي درس کمکي به فهم نظام مند و آسان تر مطالب مي کند.

 

بسته درس نامه ارشد فلسفه و کلام

مشاهده بسته فلسفه و کلام اسلامي، توضيحات بيشتر و خريد آنلاين

o کلام اسلامي
مبناي اين درسنامه مطالب شرح تجريد خواجه ي طوسي ره از کتاب کشف المراد علامه ي حلي ره است و مبناي بررسي ها و تحليل ها هم کتاب ارزشمند شرح کشف المراد استاد دکتر حجه الاسلام و المسلمين علي شيرواني است. در اين درسنامه تنها مطالب اين شرح تلخيص شده و با نظمي نوين ارائه شده است
– همان طور که بيان شد مبناي ما در تنظيم اين درس نامه شرح استاد دکتر حجه الاسلام و المسلمين علي شيرواني بر کتاب کشف المراد علامه ي حلي ره بوده است. از اين رو مانند اصل کتاب ابتدا مطالب خواجه ره بيان شده و سپس مطالب علامه ره همراه با اضافات دکتر شيرواني.
آن چه اين درسنامه را برجسته مي کند استفاده از تيترهاي متعدد براي فهم بهتر و مرور مناسب تر مطالب است که در اصل کتاب دکتر شيرواني اين موارد نيست.

 

مشاهده بسته فلسفه و کلام اسلامي، توضيحات بيشتر و خريد آنلاين

o منطق

مطالب اين درسنامه بر مبناي کتاب منطق تاليف آيت الله مظفر ره نگاشته شده است که البته مبناي ما در نگارش اين درس نامه، شرح و ترجمه ي حجه الاسلام دکتر شيرواني از اين کتاب است. در کنار اين منبع از کتاب تحرير منطق ايشان و برخي تلخيص ها از منطق مظفر استفاده شده است و در اين جا بيشتر تاليف همان مطالب با شکلي جديد مد نظر بوده است
درباره ي منابع اين درس نامه که توضيحاتي بيان شد و درباره ي شکل و صورت آن هم اين توضيح لازم است که سعي شده با تيترهاي متعدد و تغييرات شکلي در تيترها امکان به يادسپاري و مرور بهتر مطالب فراهم گردد. البته در ويراست هاي بعدي اين موارد ان شالله افزايش خواهد يافت.

 

درسنامه منطق

مشاهده کتاب درسنامه منطق ارشد، توضيحات بيشتر و خريد آنلاين

 

منابع آزمون دکتری فلسفه و کلام  اسلامی

دروس عمومی

بخش عمومی آزمون دکتری؛ کم‌ضریب اما سرنوشت‌ساز است. از سال 1390 که آزمون دکتری قدم به عرصه وجود گذاشت دروس زبان و استعداد تحصیلی به عنوان بخش عمومی همراه همیشگی این آزمون بوده‌اند. متأسفانه عناوین این دروس و ضرایب به ظاهر پایین آنها باعث شده است تا بسیاری از داوطلبان خود را برای بخش عمومی آماده نکنند و نتوانند درصد مناسبی در این دروس کسب نمایند. غافل از این که در بسیاری مواقع بر اثر دشواری یا سهولت بالای سوالات تخصصی (و یکسان شدن درصد داوطلبان در این دروس) این بخش عمومی بوده که تکلیف سرنوشت داوطلبان را مشخص کرده است.

زبان

درس زبان شامل 30 سوال است که طیق آخرین تغییرات کنکور دکتری، فقط زبان عمومی است. بنابراین مثل درس استعداد، بین تمامی رشته‌های علوم انسانی (غیر از ادبیات عرب) مشترک است. به نظر می‌رسد مثل سال های گذشته آزمون عمومی زبان انگلیسی به شدت شبیه آزمون زبان ارشد باشد. یعنی تعدادی تست لغت از بانک سوالات سازمان سنجش و تعدادی هم تست گرامر و درک مطلب و…

اما برای پاسخگویی به سوالات زبان در جلسه مصاحبه، لازم است زبان تخصصی‌تان را تقویت کنید.

زبان عمومی:

  • کتاب تافل بارونز، چاپ قدیم بخش گرامر
  • کتاب گرامر آقای عباس فرزام
  • کتاب گرامر آقای مسعود آریانا
  • کتاب ۵۰۴ واژه ضروری

بسته زبان انگلیسی عمومی حافظون، تمامی این منابع را به خوبی پوشش داده و تمام نیاز شما را برای زبان عمومی کنکور ارشد و دکتری برای تمامی رشته ها برطرف میکند.

زبان تخصصی:

  • دایره المعارف اسلام
  • کتاب شیعه در اسلام علامه طباطبایی
  • تاریخ ادبیات عرب نوشته نیکسون زینولد
  • دایره المعارف اسلام

تمامی این منابع در کتاب زبان تخصصی الهیات حافظون به خوبی گنجانده شده و به داوطلبان کنکور ارشد و دکتری الهیات کمک میکند.

استعداد

از سال 90، استعداد نیز پا به دفترچه سؤالات کنکور دکتری گذاشت. با کمی مطالعه و آشنا شدن با سبک تست های کنکور و پیدا کردن لِم آن‌ها، همه می توانند به یک نمره خوبی از استعداد دست یابند اما درس استعداد را نباید برای شب امتحان گذاشت. کتاب‌ زیر به عنوان منبع مناسب درس استعداد تحصیلی آزمون دکتری پیشنهاد می‌گردند:

کتاب‌های استعداد تحصیلی انتشارات کتابخانه فرهنگ

این مجموعه کتاب منبع مناسبی است که برای آزمون استعداد تحصیلی کنکور دکتری نیمه‌متمرکز در بازار کتاب انتشار یافته است.

کتاب استعداد تحصیلی دکتر مسیح خواه از طریق فروشگاه موسسه حافظون قابل سفارش است.

دروس تخصصی

زبان عربی

مبادی العربیه، قسمت صرف و نحو؛ نوشته رشید شرتونی

فن ترجمه یحیی معروف؛ انتشارات سمت

فن ترجمه رضا ناظمیان؛ انتشارات سمت

عربی در تمام گرایش های الهیات مشترک است و غیر از رشته علوم قرآن در سایر رشته های الهیات سوالات عینا مشابه هم است. تعداد سوالات عربی دکتری بیشتر گرایشهای الهیات 30 سوال است که حدود 10 تست به مبحث ترجمه و 20 تست دیگر مباحث صرف و نحوی را شامل می‌شود.

موسسه حافظون در درس عربی با کتاب ها و ویدیوهای آموزشی به داوطلبان کمک میکند تا به درصد های خوبی دست پیدا کنند.

برای تهیه منابع عربی موسسه حافظون از این طریق می‌توانید اقدام کنید.

فلسفه

  1. بدایه الحکمه علامه طباطبایی
  2. نهایه الحکمه علامه طباطبائی؛ شرح آقای شیروانی توصیه می‌شود.
  3. شرح منظومه محقق سبزواری
  4. شرح اشارات و تنبیهات خواجه نصیرالدین طوسی (نمط های ۴ و ۵) از روی شرح آقای بهشتی یا مصطفوی
  5. الشواهد الربوبیه ملاصدرا (مشهد ۱و۲و۳) (بخصوص مشهد اول و دوم). اگر بقیه کتاب هم خوانده شود بسیار کمک می‌کند.
  6. حکمت الاشراق شیخ اشراق: الهیات (مقاله ۱و۲)
  7. تاریخ فلسفه، تنها فلاسفه و مکاتب مهم، یکی ازین کتاب ها

7-1. تاریخ فلسفه در اسلام (جلد ۱ و ۲) میان محمد شریف

7-2.  ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام  ابراهیمی دینانی

کلام اسلامی

  1. کتاب کشف المراد، شرح تجرید الاعتقاد، تالیف علامه حلی. (قسمت خدا شناسی تا آخر اما خداشناسی از بقیه مهم تر است)
  2. شوارق الالهام فی شرح تجرید الکلام (مبحث الاهیات)، تالیف عبدالرزاق بن علی لاهیجی.
  3. گوهر مراد، تالیف عبدالرزاق بن علی لاهیجی.
  4. تاریخ کلام، یکی از این کتاب ها:

4-1. آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار.

4-2. تاریخ فرق اسلامی (۱ و ۲)، حسین صابری

۵.  کلام جدید، یکی از این کتاب ها

۱- علم ودین، تالیف ایان باربور، ترجمه بهاء الدین خرم شاهی، یا پیروز فطورچی.

۲- درآمدی بر کلام جدید، علی ربانی.

۳- کلام جدید با رویکرد اسلامی، عبدالحسین خسروپناه.

۴- عقل و اعتقاد دینی: درآمدی بر فلسفه دین، تالیف مایکل تاد پترسون، ویلیام هاسکر، بروس رایشنباخ، دیوید بازینجر،ترجمه احمد نراقی ، ابراهیم سلطانی.

منطق

۱. منطق، محمدرضا مظفر، ترجمه علی شیروانی.

۲. جوهر النضید، تالیف علامه حلی، ترجمه منوچهر صانعی.

۳. ترجمه و شرح الاشارات و التنبیهات ابن سینا، با شرح نصیرالدین طوسی (از نهج رابع “قضایا” تا اخر کتاب) جلد دوم منطق، تالیف حسن ملکشاهی.

(منطق جوهر النضید و منطق اشارات ضرورت ندارد)

۴.منطق جدید، یکی از این کتاب‌ها:

4-1.  مبانی منطق جدید، تالیف لطف الله نبوی،

4-2.  درآمدی به منطق جدید، ضیاء موحد،

4-3. کتاب منطق صوری، تالیف محمد خوانساری ،انتشارات آگاه

منطق جمله ها و محمولها و منطق موجهات هم باید خوب خوانده شود بطوری که توانایی حل مسأله داشته باشید. کتابهای  آقای رضا اکبری برای منطق جمله‌ها و محمول ها خوب هستند.

توضیحات: در خصوص اولویت‌بندی منابع و اینکه کدام منبع درجه اهمیت بیشتری دارد که بتوان در فرصت کم بهترین نتیجه را گرفت، باید گفت این امکان خیلی برای درس فلسفه وجود ندارد، زیرا منابع این درس یعنی بدایه و نهایه و شرح منظومه، شواهد و… مکاتب فلسفی مختلف هستند و باید همه منابع خوانده شود. باز به نظر می‌آید اگر کسی ملاصدرا بخواند بیشتر سوالات از ملاصدراست. برای درس کلام هم چون کلام جدید و قدیم مطرح است سطوح اینها متفاوت است اما در هر کدام از این دو سطح می‌توان بین منابع گزینش کرد و مهم‌ترین‌ها را خواند. مثلا در کلام قدیم، کشف المراد و شوارق مباحثشان یکسان است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *