کنکور ارشد و دکتری قرآن و حدیث

همه چیز درباره رشته علوم قرآن و حدیث

همه چیز درباره کنکور ارشد علوم قرآن و حدیث

اگر می‌خواهید همه چیز درباره رشته دانشگاهی علوم قرآن و حدیث و همچنین کنکور ارشد قرآن و حدیث و کنکور دکتری قرآن و حدیث بدانید این صفحه و لینک‌های آن‌ را مو به مو مطالعه کنید. اطلاعاتی که سایت حافظون درباره ارشد و دکتری الهیات و به ویژه قرآن و حدیث در اختیار داوطلبان و علاقمندان گرایش‌های رشته علوم قرآن و حدیث قرار می‌دهد   حاصل بیش از 10 سال تجربه تیم اساتید و مولفین برجسته و ممتاز علمی- آموزشی در کنکور ارشد و دکتری الهیات می‌باشد. و ثمره سال‌ها تلاش مستمر موسسه آموزشی حافظون در بخش  کنکور ارشد قرآن و حدیث بیش از ده ها رتبه تک رقمی و صدها رتبه دو رقمی بوده است. در این سال‌ها حافظون توفیق میزبانی حفاظ قرآن برای دوره‌های آمادگی کنکور ارشد قرآن و حدیث برای دریافت لیسانس حفظ قرآن را داشته است و سالانه بیش از 90 درصد حفاظی که با برنامه و منابع کنکور قرآن و حدیث حافظون پیش رفته‌اند در آزمون لیسانس حفظ موفق به کسب حد نصاب درصد مورد نیاز برای قبولی در لیسانس حفظ قرآن شده‌اند. در این مقاله به بررسی همه چیز دربارهرشته علوم قرآن و حدیث می‌پردازیم.

چرا قرآن و حدیث یکی از پر تقاضاترین رشته های دانشگاهی ارشد است؟

رشته علوم قرآن و حدیث یکی از پر مخاطب ترین رشته های دانشگاهی در کنکور ارشد است. به طوری که فقط در مقطع ارشد سالانه بیش از 3000 نفر در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند و این در حالی است که هنوز ظرفیت مشاغل این رشته اشباع نشده است.
شاید دلیل اصلی مهاجرت به این رشته را بتوان در مرحله اول احساس نیاز مخاطبین به ارتقای سطح فهم دینی خود در زمینه قرآن و حدیث و در درجه بعد جذابیت مفاد این رشته دانست.

  • گرایشهای علوم قرآن و حدیث

گرایش های رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع ارشد بالغ بر 10 گرایش دارد که این گرایش ها متناسب با اینکه بیشتر، دروسِ قرآنی دارند یا تفسیری، به 4 گروه کلی خلاصه می‌شوند:

  • قرآن و حدیث

علوم قرآن و حدیث
معارف قرآن
علوم و فنون قرائات

  • علوم  حدیث

علوم قرآن

  • تفسیر

علوم حدیث – گرایش اقتصاد اسلامی
علوم حدیث – تفسیر اثری
نهج البلاغه -اخلاق و تربیت فردی
نهج البلاغه -اخلاق اجتماعی سیاسی و حقوق عمومی
نهج البلاغه -اصول و معارف علوی
علوم حدیث – گرایش نهج البلاغه
علوم حدیث – گرایش کلام و عقاید
تفسیر و علوم قرآن

منابع کنکور ارشد علوم قرآن و حدیث

      • ادبیات عرب (صرف و نحو)

مهمترین ماده‌ی درسی در کنکور کارشناسی ارشد کلیه گرایشهای الهیات، عربی است. چند سال است که تعداد تستهای این درس از 30 تست به 20 عدد کاهش یافته است. اما همان نسبت و ترتیب همیشگی میان 3 بخش (صرف و نحو ، فن ترجمه) رعایت شده است. گفتنی‌ها درباره عربی فراوان است که بعضی از این نکته ها راه انسان را ده ها ساعت کوتاه و درصد را نیز دهها درصد بیشتر و رتبه را هزاران نفر بهتر خواهد کرد. کتاب درس نامه صرف و نحو حافطون تالیف دکتر امیر ذوقی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام)، تلیخصی از  کتاب مبادی العربیه (جلد ۴) بوده و مناسب داوطلبان کنکور ارشد و دکتری رشته های الهیات است.

      • زبان

خواندن یا نخواندن ؟ مسأله این است!
زبان، خوان هفتم کنکور الهیات است. هم از نظر آخر بودن اولویت و هم از نظر سنگینی!
تعداد کسانی که جسارت می کنند و زبان کنکور را سفید نمی گذارند کمتر از 10 درصد داوطلبان است. جالب است بدانید در نمره نهائی هر داوطلب علاوه بر ضریب هائی که برای هر درس اعمال می شود، پارامتری بنام «انحراف معیار» نیز بسیار تعیین کننده است.
انحراف معیار چیست؟
تفاوت شما با میانگین نفرات دیگر در هر یک از دروس را انحراف معیار می گویند. به عنوان مثال اگر میانگین زبان همه داوطلبان 5 درصد باشد و شما زبان را 30 درصد بزنید، شما 25 درصد از بقیه بیشتر زده اید. این در حالی است که علاوه بر 25 درصد، یک نمره ویژه ای نیز بابت فاصله زیاد شما با داوطلبان دیگر به شما تعلق خواهد گرفت.
با این حساب معلوم می شود چرا با وجود آنکه زبان ضریب 2 دارد ولی 10-15 درصد آن به چه دلیل در رتبه ما تأثیر زیادی دارد.
برای اینکه بدانید در چه شرایطی باید سراغ زبان بروید؟ « زبان تخصصی الهیات » و « زبان عمومی ارشد» شامل چه منابعی است و آن را چطور باید بخوانید.
داوطلبان برای کسب درصدهای بالا در درس زبان، می‌توانند بسته زبان عمومی کلیه رشته‌ها و بسته زبان تخصصی دکتری الهیات حافظون را تهیه کنند.

      • علوم قرآن

علوم قرآن درس نمره بیار کنکور علوم قرآن و حدیث است. هر چند که چندان هم نمی‌توان بدون استاد آن را خواند.
موسسه حافظون برای درس علوم قرآن در کنکور ارشد و دکتری الهیات محصولات زیر را برای داوطلبان آماده کرده است:

درس‌نامه علوم قرآن ارشد
درس‌نامه علوم قرآن دکتری
تست نامه دروس تخصصی ارشد علوم قرآن و حدیث

      • علوم حدیث

علوم حدیث دایره المعارفی است از 5 کتاب که آنقدر در هم تنیده و به هم ریخته‌اند که بعید است به این راحتی ها بشود کسی در صد بالائی کسب کند. پیشنهادهای ما در این درس افق‌های وسیعی را مقابل شما خواهد گشود.
برای این درس پیشنهاد ما به شما استفاده از کتاب درسنامه علوم حدیث دکتری و درس‌نامه علوم حدیث ارشد از انتشارات حافظون است.

      • تفسیر

اگر کسی بخواهد همه منابع درس تفسیر را بخواند یا باید 1500 صفحه کتاب عربی بخواند و یا 2500 صفحه ترجمه فارسی. ما راه سومی پیشنهاد می‌دهیم که علاوه بر آنکه هم متن عربی و هم فارسی را پوشش می‌دهد، احتمالاً یک دهم زمان مطالعه آن دو خواهد بود.
درس نامه تفسیر دکتری و درس‌نامه تفسیر قرآن ارشد به شما در کسب درصدی خوب در کنکور ارشد یا دکتری الهیات کمک می‌کند.

      • تغییر رشته ای ها

چرا در تحصیلات تکمیلی موج عظیمی از داوطلبان به سمت رشته های الهیات روانه است؟
چقدر و چطور باید درس بخوانند؟
شانس قبولی تغییر رشته ای ها چقدر است؟

باور کردنی نیست. ولی از هر 5 داوطلب کنکور ارشد قرآن و حدیث، 3 نفر مهمان هستند. یعنی از رشته های دیگر به ارشد قرآن و حدیث پا گذاشته اند. و جالب‌تر اینکه اتفاقاً همین مهمان ها آنقدر جا را برای صاحبخانه تنگ کرده‌اند که از هر 5 صندلی دانشگاه، بیش از 3 صندلی برای آنهاست و دو صندلی برای کسانی که از لیسانس الهیاتی بوده اند. حال سؤال اینجاست که چرا «قرآن و حدیث» اینقدر در کنکور ارشد مهمان پذیر است؟

      • زمان کنکور ارشد و زمان آغاز درس خواندن

زمان آزمون ارشد اوایل اردیبهشت است. بنابراین، اینکه مطالعه از چه زمانی باید آغاز شود بستگی به شرایط شما دارد. تجربه ما می گوید رتبه های تک رقمی ای که تغییر رشته ای هستند، تقریباً حدود 400 ساعت کلاس و 500 تا 1000 ساعت مطالعه داشته اند. به این ترتیب به نظر می رسد بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور 6 ماه قبل از کنکور (3 ماه بیشتر یا کمتر) می باشد. بنا بر این برای کسانی که در طول روز فرصت کمتری دارند (حدود روزی 2 تا 4 ساعت) مانند شاغل ها و… بهتر است 9 ماه زودتر شروع کنند. کسانی که زمان کافی در طول روز دارند (حدود 4 تا 6 ساعت) توصیه می شود 6 ماه قبل از کنکور شروع نمایند و دانشجویان و فارغ التحصیلانی که تازه مدرک گرفته اند نیز شاید 3 تا 6 ماه زودتر کافی است.

مصاحبه کنکور ارشد

مصاحبه کنکور ارشد

آیا کنکور ارشد نیز مصاحبه دارد؟

پاسخ آن است که بعضی دانشگاه ها مصاحبه ورودی دارند. این مصاحبه ها بیشتر علمی است تا عقیدتی و اخلاقی

چگونه یک ماهه خود را برای مصاحبه آماده کنیم؟

برای مصاحبه حتما به نکات زیر توجه نمائید:
1-    صرف و نحوتان را گرد گیری کنید.
2-    یک نمودار درختی از کلیات صرف و نحو به ذهن بسپارید

نکاتی مهم برای جلسه مصاحبه

سعی نکنید خود را بالاتر نشان دهید.

چه سؤالاتی در مصاحبه می‌پرسند؟

احتمالاً برای اولین سؤال یک متن عربی بدون اعراب از مجمع البیان به شما خواهند داد تا با اعراب درست از رو بخوانید.

کلاس های آمادگی ارشد علوم قرآن و حدیث چه کمکی به شما می کند؟

لا اقل 20-30 درصد مطالب دروس را به هیچ وجه نمی‌توان بدون استاد فهمید و  30-40 درصد دیگر نیز بدون استاد سخت‌تر فهمیده می‌شوند. فهم ادبیات عرب کار مشکلی است و زدن تستهایش با آن همه نکته و… تقریباً بدون استاد کار محالی است. کلاسهای آمادگی ارشد علوم قرآن و حدیث بر اساس یک نیاز واقعی در میان داوطلبان:
–    به شما برنامه و روش درس خواندن می‌دهد.
–    به شما می‌گوید چه مطالبی مهم و چه مطالبی در کنکور مهم نیستند.
–    مطالب را مفهومی یاد می‌دهد.
–    و…

چرا کلاس های آمادگی ارشد حافظون پر مخاطب‌ترین کلاس ها در کشور است؟

حافظون بزرگترین مرکز الهیات در کشور است. همه ساله تعداد بی شماری دانشجو از خدمات متنوع حافظون بهره می‌برند. مهمترین دلائل این استقبال عبارت است از:
1. احراز تعداد فراوانی رتبه تک رقمی و دو رقمی در هر سال
2. نسبت خدمات حافظون به هزینه ای که داوطلبان می‌پردازند در سطح کشور اول است.
3. متنوع‌ترین خدمات کنکور الهیات در حافظون است.
4. خدمات رایگانی مانند “آزمون هفتگی و اعلام نتیجه آنلاین”، “مشاوره رایگان حضوری و اینترنتی”

نتایج کلاس های آمادگی ارشد حافظون در سالهای قبل؟

معمولاً هر سال 3 نفررتبه تک رقمی، حدود 20 نفر قبولی در دانشگاه های دولتی درجه یک تهران، حدود 30 نفر رتبه دو رقمی و بیش از 40 نفر قبولی در دانشگاه های معتبر تهران نتیجه کلاسهای آمادگی ارشد حافظون است.

نظرات دانشجویان درباره کلاسهای آمادگی ارشد حافظون در سالهای قبل:

همه ساله پس از پایان دوره های آموزشی، یک نظرسنجی جامعی از داوطلبان شرکت کننده در کلاسهای آمادگی حافظون به عمل می آید که معمولاً نتیجه اش بیش از 90 درصد رضایتمندی دانشجویان از کلاسها و بسته های آموزشی می باشد. جهت مشاهده تفصیلی نظرات دانشجویان هر سال می توانید به اینجا بروید.

بسته های آموزشی آمادگی کنکور ارشد علوم قرآن و حدیث حافظون

ویژگی های کلی

  1.  رضایتمندی بیش از 92 % خریداران کتاب از کیفیت و محتوای آن
  2. قبولی فوق العاده خوانندگان این بسته ها و احراز رتبه های تک رقمی و دو رقمی
  3. همه ساله بر اساس کنکور همان سال ویرایش جدید شده و نکاتش کامل‌تر می‌شود. به همین دلیل این جزوات به شدت کنکور محور است
  4. تنها کتابهائی است که سؤالات کنکور را طبقه بندی موضوعی کرده و پاسخ تشریحی داده است. بدین ترتیب می توانید درس را مطالعه کرده و همان لحظه تستهای آنرا بزنید.
  5. در اکثر دروس مملو از طبقه بندی و جدول و نمودار است و به خواننده کمک می کند شمائی کلی از درس را بدست آورده و سپس وارد جزئیات شود. به همین دلیل مخاطب تغییر رشته ای به شدت به این بسته ها علاقه مند است.
  6. مطالب زائد و حواشی و غیر کنکوری را حذف نموده است. به همین دلیل حجم این جزوات یک پنجم منابع اصلی است.
  7. هزینه این جزوات تقریبا معادل تهیه منابع اصلی است. به دلیل آنکه از کتب متنوعی که منبع کنکور هستند، فقط همان قسمتهائی را آورده که در کنکور از آنها سوال آمده است. مثلاً از کتاب البیان فقط مبحث نسخ آمده است.

ویژگی های خاص کتاب های حافظون

ادبیات عرب

هر چند سازمان سنجش مبادی العربیه جلد 4 رشید شرطونی را به عنوان منبع کنکور معرفی کرده‌ است و به حق به این منبع پایبند بوده است، اما کمتر کسی را می‌توان یافت که با خواندن این کتاب بتواند از پس تست های کنکور بر آید. درباره فن ترجمه نیز ماجرا به همین منوال است. بسته های آموزشی صرف و نحو حافظون بر اساس نیاز داوطلبان در کنکور طراحی شده است. بسته عربی شامل 3 کتاب مهم است.

      1. بسته صرف و نحو (ساده سازی و نظام مند شده مباحث مبادی العربیه بر اساس کنکور)
      2. تست های طبقه بندی شده صرف و نحو کنکورهای ارشد و دکتری – دولتی و آزاد (شامل بیش از 2000 تست از کنکور 75 تا سال جاری همراه با پاسخ تشریحی)
      3. فن ترجمه عربی (ترکیب و تلخیص و تنظیم منابع فن ترجمه و تستهای طبقه بندی شده کنکور)

زبان

معمولاً اوضاع زبان بچه ها داوطلبان الهیات آنقدر وخیم است که از هر 10 داوطلب، کمتر از یک نفر حاضر می‌شود در کنکور به آن دست بزند. به همین دلیل است که زبانِ بسته های آموزشی حافظون از صفر (پایه) تا صد (تخصصی الهیات) است. بدین ترتیب هر سطح زبانی که داشته باشید با این بسته‌ها می‌توانید در عرض 6 ماه به یک زبان ایده آل (البته در سطح خودتان) برسید.

علوم قرآن

علوم قرآن تنها درسی است که می‌توانیم ادعا کنیم تقریباً هیچ تستی خارج از بسته های حافظون در کنکور نخواهد آمد. نمودارها و جدول های منحصر به فردش آن را تبدیل به کتابی سهل الوصول کرده است. به طوری که بیش از 2000 صفحه از منبع اصلی، تبدیل شده است به 400 صفحه ای که به هیچ وجه هیچ مطلب مهمی را از قلم نینداخته است.
کتاب علوم قرآن عبارت است از تلخیص:

      1. الاتقان سیوطی (مباحث برگزیده ای که در کنکور از آنها سؤال می آید)
      2. اسباب النزول دکتر حجتی
      3. تاریخ قرآن دکتر حجتی
      4. مبحث نسخ از کتاب البیان آیت الله خویی

علوم حدیث

کتاب علوم حدیث یکی از شاهکارهای حافظون است که توانسته 5 کتابِ کاملاً به هم مرتبط را به گونه ای در هم ادغام نموده و تبدیل به یک کتاب نماید که
هیچ مطلب تکراری در آن به چشم نخورد.
خواننده احساس ناهمگونی نکند
حجم مطالب یک پنجم شده باشد،
و بیش از 90 درصد تستهای کنکور را پوشش دهد.
این کتاب شامل تلخیص و توضیح و ترکیب کتابهای زیر است:

      1. تاریخ عمومی حدیث دکتر مجید معارف
      2. درایه الحدیث شانه چی
      3. علم الحدیث شانه چی
      4. تاریخ حدیث شانه چی
      5. علوم حدیث صبحی صالح

تفسیر

مشکل اصلی در تفسیر این بود که داوطلبان می‌بایستی همزمان هم به آراء تفسیر المیزان مسلط باشند و هم به نظرات مجمع البیان. و این مشکل به قدری کار را سخت می‌کرد که قدیماً از داوطلبان خواسته می‌شد فقط مجمع بخوانند و اکنون نیز فقط المیزان توصیه می‌شود. در بسته تفسیر حافظون این مشکل بزرگ به راحتی حل شده است.
این کتاب شامل تلخیص تفسیرهای 12 سوره از المیزان علامه طباطبائی و مجمع البیان طبرسی و همچنین چند کتاب تاریخ تفسیر می باشد.
سوره های مورد نظر از ق تا تحریم است.

کتب خلاصه شده تاریخ تفسیر نیز عبارتند از:
1. تاریخ تفسیر حبیب الله جلالیان
2. تاریخ تفسیر ایازی

      1. برای کنکور ارشد علوم قرآن و حدیث چگونه در بخوانیم؟
      • روش درس خواندن

چرا داوطلبان کنکور در جلسه کنکور آزمون همه چیز را فراموش می‌کنند؟

واقعیت آن است که اکثر داوطلبان وقتی از جلسه آزمون خارج می‌شوند، مدام خود را به خاطر سؤالاتی که بلد بودند و تست آنها را نزدند سرزنش می‌کنند. این اتفاق معمولاً برای 10 % تستهای 90 % داوطلبان رخ می‌دهد. اینکه به چه علت اینچنین می‌شود و راه حل این مشکل چیست، این مقاله را بخوانید :

راه حل آن چیست؟

      1. روش درس خواندن، یادآوری، مطالعه و
      2. مساله محور درس بخوانیم نه روزنامه وار
      3. در طول دوره یادگیری و آموزش، مدام خود را محک بزنیم.
      4. برای درسهای مهارتی دست به قلم شویم.
      5. تست محور درس بخوانیم
    • برنامه ریزی درسی
    • برای هر درس چه زمانی بگذاریم؟
    • عربی را چطور بخوانیم؟
    • با «زبان انگلیسی» چه کنیم؟
    • روش خواندن هر درس چگونه است؟ و . . .

کمک هایی که می‌توانید از حافظون بگیرید:

    • مشاوره رایگان
    • بهترین کتاب های آموزشی
    • مفید ترین کلاسهای آمادگی
    • آزمون هفتگی و ماهانه و جامع
    • کلاسهای غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *