رشته تاریخ و تمدن اسلامی, عربی و ادبیات عرب, لیسانس حافظان قرآن, کنکور ارشد و دکتری فقه و مبانی حقوق, کنکور ارشد و دکتری فلسفه و کلام, کنکور ارشد و دکتری قرآن و حدیث

چرا برای کنکور مبادی العربیه نخوانیم؟

آموزش عربی ارشد و دکتری

کنکور ارشد و دکتری الهیات از آزمون‌ های مهم در حوزه علوم انسانی در کشور ما بوده که برای ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی در رشته الهیات و مطالعات اسلامی برگزار می‌شود. در ادامه به برخی از مواردی که برای آماده شدن برای این آزمون می‌توانید در نظر بگیرید، میپردازیم:
1. مطالعه عمیق و دقیق منابع: برای موفقیت در کنکور ارشد و دکتری الهیات، نیازمند مطالعه عمیق و دقیق منابع مرتبط و اعلامی از سوی سازمان سنجش هستید. درس عربی، درس مشترک بین رشته های علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی و فقه و مبانی حقوق در کنکور است. منبع اصلی این درس در کنکور ارشد و دکتری، کتاب مبادی العربیه 4 است.
2. تسلط بر مفاهیم و مطالب مهم: در آزمون کنکور ارشد و دکتری الهیات، تسلط بر مفاهیم و مطالب مهم، مخصوصا در درس عربی، بسیار اهمیت دارد. بنابراین، باید به خوبی با مفاهیم و مطالب مرتبط با آن آشنا شوید.
3. حل تست‌های کنکورهای سال های گذشته: برای آشنایی با ساختار و نوع سوالات کنکور ارشد و دکتری الهیات، می‌توانید تست‌های آزمون‌های گذشته را حل کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با نحوه طرح سوالات و میزان دانش مورد نیاز آشنا شوید. برای تسلط کامل بر سوالات کنکورها سال های گذشته، باید بر پاسخ تشریحی آن تست ها مسلط شوید. پاسخ تشریحی به یک تست به شما کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از مفاهیم و موضوعات مورد سوال را پیدا کنید.
در این زمینه، موسسه حافظون کتاب هایی را ارائه میدهد که پاسخ تشریحی سوالات کنکور سال های گذشته تا سال 1402 را برای داطلبان گردآوری کرده است. در ادامه این کتاب ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

4. شرکت در کلاس‌های آمادگی: شرکت در کلاس‌های آمادگی کنکور ارشد و دکتری الهیات می‌تواند به شما در آماده شدن برای این آزمون کمک کند. این کلاس‌ها شامل تدریس مفاهیم و مطالب مهم، حل تست‌های آزمون و ارائه راهکارهای موثر برای موفقیت در آزمون می‌شوند.
5. استفاده از منابع آموزشی معتبر: برای آماده شدن بهتر برای کنکور ارشد و دکتری الهیات، می‌توانید از منابع آموزشی معتبر و مناسب استفاده کنید. موسسه حافظون بهترین و کاملترین منابع را برای کنکور ارشد و دکتری الهیات ارائه میدهد. با این منابع شما به هیچ منبع دیگری نیاز نخواهید داشت.

چرا برای کنکور منابع اصلی مانند مبادی العربیه 4 را نخوانیم؟

کتابی که هم اکنون در بسیاری از دانشگاههای ایران محل تدریس و تدارس است، سطح چهار کتاب مبادئ «العربية» نگاشته رشید شرتونی است این کتاب در چهار سطح نگاشته شده که سطح چهار آن دارای دو بخش صرف و نحو است. اما خواندن کتاب مبادی العربیه 4 برای کنکور ارشد و دکتری الهیات به دلایل زیر توصه نمیشود:
1. مبادی العربیه به زبان عربی است: کتاب مبادی العربیه 4 به زبان عربی نوشته شده است. این موضوع ممکن است برای برخی از دانشجویانی که سطح عربی آن‌ها متوسط یا پایین‌تر است، مشکل ساز باشد و مطالعه آن را دشوار کند.
2. مثال‌ها و تمرینات: مثال‌ها و تمرینات موجود در کتاب مبادی العربیه 4 بعضاً برای کنکور ارشد و دکتری غیرکاربردی و نامناسب هستند. این مورد ممکن است باعث ایجاد ابهام در دانشجویان شده و مطالعه کتاب را بی‌ثمر کند.
3. ترجمه: ترجمه‌های موجود برای کتاب مبادی العربیه 4 دقیقاً همان روال آموزشی مبادی را دنبال می‌کنند و مطالب فاقد دسته‌بندی آموزشی هستند . این مورد مطالعه کتاب را دشوار میکند.
4. زمان‌بر بودن: مطالعه کتاب مبادی العربیه 4 زمان‌بر است. این کتاب بسیار حجیم است و ممکن است دانشجویان را در مطالعه سایر منابع و درس‌های دیگر محدود کند.
5. نکات غیرکاربردی: کتاب مبادی العربیه 4 شامل نکات غیرکاربردی و خیلی خاص در ادبیات عرب است که حتی در بین خود اعراب هم استفاده نمی‌شود.

چه جایگزین هایی برای کتاب مبادی العربیه 4 وجود دارند؟

برای کنکور ارشد و دکتری الهیات منابع جایگزینی وجود دارند که به طور خلاصه مفاهیم اصلی و مود نیاز برای کنکور ارشد و دکتری را پوشش می‌دهند. این منابع می‌توانند به شما در مطالعه و آمادگی برای این آزمون‌ها کمک کنند. در ادامه، درسنامه صرف و نحو حافظون، بهترین جایگزین کتاب مبادی العربیه 4 را به شما معرفی میکنیم:

درسنامه-صرف-و-نحو

کتاب (درسنامه صرف و نحو حافظون) تالیف دکتر امیر ذوقی، به صورت خلاصه و مفید مفاهیم اصلی مربوط به کنکور ارشد و دکتری الهیات را پوشش می‌دهد. در این درس نامه تلاش شده مباحث کتاب مبادئ العربیة در سطحی عمیق تر و با تأکید بر قرآن کریم ارائه شود. از آنجا که این کتاب عمدتاً مورد استفاده طلاب و دانشجویانی خواهد بود که مباحث صرف و نحو را دست کم یک دور درس گرفته اند، جزئیات هر مبحث در جای خود عنوان شده است در برخی موارد قواعد مذکور در کتاب مبادئ العربية با منابع دست اول صرف و نحو همچون شرح شافیه و شرح کافیه رضی الدین استرآبادی (۶۸۶ ق) الفیه و تسهیل ابن مالک (۶۷۲ ق) ، اوضح المسالک و مغنی ابن هشام (۷۶۱ ق) و شروح ابن عقيل (۷۶۹ ق)، أشمونی (۹۰۰ ق) و سیوطی (۹۱۱ ق) بر الفیه مغایرت دارد که در این کتاب تذکر داده شده است. در برخی موارد نیز قاعده ای در کتاب مبادئ العربیة ذکر شده که در این منابع معروف نیست؛ در این حالت آدرس مطلب در کتاب مبادی ذکر شده است.
با مطالعه این کتاب می‌توانید به طور جامع و سریع مفاهیم اصلی را درک کنید و برای آزمون‌های کنکور ارشد و دکتری الهیات آماده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *